Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 302232 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

04. februar 2014
http://www.landbrugsavisen.dk/Landbrugsavisen/2013/10/25/Vandbor
Af bva@aarhusvand....
04. februar 2014
http://www.landbrugsavisen.dk/Landbrugsavisen/2013/10/25/Vandbor
Af Anonym (ikke efterprøvet)
24. januar 2014
Råstofindvidingens afstand til vandindvindingsboringer
Af Anonym (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Forsyning, Energi og Ressourcer - FER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Klima - KLI
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - KTC Debatoplæg 0 0
Twitter LinkedIn
24. august 2017 - 10:20
KTC i Altinget

Lokale miljøløsninger er bedst for virksomhederne

Vi skal gå ind på virksomhedernes præmis om, at sagsbehandlingstiden på byggetilladelser er for lang. Og det finder vi bedst ud af i kommunerne i samarbejde med KTC, skriver Christina Egsvang Føns. (Debatindlægget blev bragt i Altinget den, 22. august 2017).
 
 

I kommunerne er vi løsningsorienterede. Vi er kun interesserede i at sikre, at vores byggebranche, som alle andre erhverv, har så gode vilkår som muligt - herunder korte sagsbehandlingstider.

Det viser alle de initiativer, som er igangsat, med al tydelighed. One stop shop, lodsordning, én indgang, Erhvervskontakten - ja, kært barn har mange navne, men alle er de udtryk for tiltag, som kommunerne arbejder med alene med det sigte at gøre det lettere for erhvervet.

Når vi er løsningsorienterede lytter vi til, hvad vores virksomheder har af problemer. Bagefter prøver vi sammen med dem på bedste vis at løse problemerne til gavn for dem og til gavn for de mange andre hensyn, vi som miljømyndighed skal varetage.

I denne her sag lytter jeg til, at nogle virksomheder synes, det tager al for lang tid, når de skal have en § 8-tilladelse.

 
"Det er KTCs helt klare opfattelse, at vi ikke løser virksomhedernes oplevede problemer på denne måde. Ikke fordi de ansatte i regionerne ikke ville kunne løfte opgaven, for de er bestemt kompetente sagsbehandlere. Men fordi en § 8-tilladelse ikke kan gives isoleret, uden at den bliver koordineret med kommunernes sagsbehandling."
 

Lokale løsninger er til virksomhedernes bedste

Hvis vi skal løse problemet, skal vi gå ind på virksomhedens præmis – sagsbehandlingstiden er for lang. Miljøstyrelsens svar på dette er at flytte sagsbehandlingen til regionerne! Jeg tror næppe, de her har lyttet til problemet, før end de har fundet løsningen.

Det er KTCs helt klare opfattelse, at vi ikke løser virksomhedernes oplevede problemer på denne måde. Ikke fordi de ansatte i regionerne ikke ville kunne løfte opgaven, for de er bestemt kompetente sagsbehandlere. Men fordi en § 8-tilladelse ikke kan gives isoleret, uden at den bliver koordineret med kommunernes sagsbehandling.

Kommunerne koordinerer i dag med byggesagsbehandling – hvor er det muligt at bygge, hvor meget må der bygges, hvor kan der nedsives og så videre. Det er også kommunerne, der træffer afgørelse om, hvad der skal ske med den forurenede jord, der skal flyttes som led i byggeriet.

Til brug for dette er det vigtigt, at der foretages nogle forureningsundersøgelser. Hvis det skal give mening for bygherrerne, skal undersøgelserne helst koordineres med de undersøgelser, der skal foregå som led i § 8-tilladelsen.

 
"I bund og grund handler det om forventningsafstemning tidligt i forløbet, så det ikke sent i forløbet kommer som en overraskelse for bygherrerne, at der skal foretages en forureningsundersøgelse "
 

Miljøstyrelsen bryder med strukturreform

Som det foregår nu, sker denne koordinering internt i kommunerne og er måske usynlig for virksomheden (og åbenbart også for Miljøstyrelsen). Som Miljøstyrelsen så rigtigt i deres svar på virksomhedsforum skriver, så har regionerne (da de var amter) før haft denne kompetence. Jeg tror dog ikke, at sagsbehandlingstiderne var kortere den gang.

En flytning af kompetencen vil derfor være et brud med hele ideen fra opgave- og strukturreformen – én indgang til det offentlige.

Miljøstyrelsen antager også, at regionerne vil få en ensartet praksis. Indtil nu er det ikke lykkedes hverken amter eller regionerne at blive enige om fælles retningslinjer for håndtering af forurenet jord.

 

Hvad er løsningen?

Den er nærliggende – vi skal blive endnu bedre til at udnytte den forhåndsdialog, vi har inden opstart af en byggesag.

I bund og grund handler det om forventningsafstemning tidligt i forløbet, så det ikke sent i forløbet kommer som en overraskelse for bygherrerne, at der skal foretages en forureningsundersøgelse eller i hvilket omfang denne undersøgelse skal foretages.

Hvis det betrygger nogle få, at der bliver sat et loft over sagsbehandlingstiden, også for denne type af afgørelse, så lad os sammen finde ud af, hvad det loft skal være.

 

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Christina Egsvang Føns - P001347 - Esbjerg Kommune - 3066s billede

Miljøchef

Christina Egsvang Føns - P001347

Esbjerg Kommune - 3066

Eksterne links

KTCs svar til indlæg i Altinget 20.12.2017

Relaterede sider

  • Natur & Miljø-konference 2023
  • Info fra KL´s Teknikerkontaktudvalg
  • KTC Nyhedsbrev - juni 2022
  • Fra plan til handling - en storskalaøvelse i "to fluer med ét smæk"
  • Teknik & Miljø - Juni 2022 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Juni 2022
  • KTC Nyhedsbrev - maj 2022
  • Faggruppen for Miljø og Grundvand søger formand
  • KTC Nyhedsbrev - april
  • Klimaudfordringer kræver partnerskaber og plads til forskelle

Faglige emner

KTC Foreningen
Miljø og grundvand

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Forsyning, Energi og Ressourcer - FER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Klima - KLI
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

KTC ER SPONSORERET AF:

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Erik Jespersen - P011100 - Esbjerg Kommune - 3066s billede

Direktør

Erik Jespersen - P011100

Esbjerg Kommune - 3066

Elisabeth Gadegaard Wolstrup - Ballerup Kommunes billede

Direktør

Elisabeth Gadegaard Wolstrup

Ballerup Kommune - 2754

Sven Koefoed-Hansen - P007641 - Næstved Kommune - 4689s billede

Direktør

Sven Koefoed-Hansen - P007641

Næstved Kommune - 4689

Eva Kanstrup - P001837 - Herning Kommune - 3730s billede

Teknisk direktør

Eva Kanstrup - P001837

Herning Kommune - 3730

Michel van der Linden - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - Jammerbugt Kommunes billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen

Jammerbugt Kommune - 4068

Marie Louise Madsen - Gentofte Kommune - 3400s billede

Direktør for Klima, Miljø og Teknik

Marie Louise Madsen

Gentofte Kommune - 3400

KTC Medarbejdere

Amalie Vonge Jensen - P011351 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Event- og Kommunikationskonsulent

Amalie Vonge Jensen - P011351

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - P011119 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl - P011119

KTC Sekretariat - 4259

Majbritt Niewald - P010614 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Majbritt Niewald - P010614

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Hedegaard - P003017 - KTC Sekretariat - 4259s billede

IT & Specialkonsulent

Jesper Hedegaard - P003017

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Salg af annoncer på print, bannere på ktc.dk, samt deltagelse i konferencer og events.

Kontakt Vendemus aps

27 50 70 80
72 22 70 80

kontakt@vendemus.dk

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt