Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341400 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
21. juni 2016 - 8:00
Ny rapport kritisk overfor at skære grøde:

Grødeskæring skader miljø og har begrænset effekt

Kommunerne bruger hvert år en kvart milliard kroner på at skære grøde til næsten ingen verdens nytte, ifølge ny rapport fra Naturstyrelsen. Kun en beskeden forøget dyrkningssikkerhed og negativ effekt på vandmiljøet får man for pengene. Derfor giver det mening at spørge, om samfundet får nok for pengene? Rapporten giver endnu en gang KTC anledning til at pege på, at vandløbsloven trænger til en revision. En mere gennemtænkt lov, med nye muligheder for klog udførelse og finansiering af grødeskæring, er tiltrængt.

Er vi danskere tossede? Vi bruger en kvart milliard om året på at skære grøde med ødelæggende virkning for miljøet til følge og uden den gavnlige effekt for landbruget, vi ellers troede, det havde. Det er i hvert fald det indtryk, man kan få, når man læser den videnskabeligt baserede rapport om grødeskæring.

IKKE GODT FOR MILJØET

For kommunerne er rapporten måske ikke så overraskende. I hvert fald understøtter rapporten KTCs artikel ”Fup og fakta om Vandløb” fra sidste år. Grødeskæring virker kn i en begrænset periode, og virkningen på afvandingen er ikke så stor, som mange tror. Men rapporten går videre og peger på de skadelige virkninger, som grødeskæring medfører. 

EKSEMPLER:

Jo hårdere, jo hyppigere og jo større del af grøden i profilet, der skæres, desto større vil den negative natur- og miljømæssige effekt være.

I dag spiller dårlige fysiske forhold i vandløbene en stadig større rolle for den økologiske tilstand. Gentagne grødeskæringer mange steder, har skabt forringede levevilkår for de arter af planter, smådyr og fisk, som kendetegner uregulerede vandløb.

Grødeskæring forringer vandløbene som levested for smådyrene, da der sker en homogenisering af det fysiske vandløbsmiljø som følge af skæringerne.

De voldsomme indgreb i vandløbenes naturlige forløb, der tidligere har fundet sted, og den gennemgribende dræning af marker har imidlertid medført, at der er i dag er en unaturlig høj sedimenttransport i danske vandløb. Kilderne til sedimentet i vandløbene er således primært knyttet til landbrugsdriften og den tidligere hårde regulering, uddybning og udgravning af vandløbene.

Omvendt kan tilstedeværelse af vandplanter stabilisere bunden og forhindre omfattende sandvandring og dermed ødelæggelse af bundens smådyrssamfund og fiskenes gyde- og opvækstområder. Læren må derfor være, at grødeskæring så vidt muligt skal undgås set ud fra et snævert miljømæssigt perspektiv. Men kan det så sikre landbrugets dyrkning af de vandløbsnære arealer?

SPILDTE PENGE

Alle vandløb i Danmark er ejet af bredejerne (ikke kun de små, som der står i rapporten), og alle vandløb er underlagt vandløbsloven. Samfundet har med baggrund i afvandings-, natur- og miljøhensyn valgt, at en del af vandløbene skal vedligeholdes af det offentlige.

Vandløbsvedligeholdelse herunder grødeskæring i offentlige vandløb er en service, som kommunerne leverer til vandløbsejerne på linje med andre offentlige serviceydelser 
som sociale ydelser, undervisning m.v. 

TEORI OG PRAKSIS

Rapporten indeholder et velbeskrevet afsnit om principper for dræning. Imidlertid kommer rapporten ikke ind på de faktiske forhold, som viser en anden virkelighed. Dette kunne være et nærmere studie værd. Ligeledes savner rapporten juridisk ophæng. Især afsnittet om dræning forbigår vigtige juridiske forhold, der ellers er grundlaget for dimensionering af afvandingssystemer. 

I 1983 trådte en revideret vandløbslov i kraft. Samtlige vandløbsregulativer skulle revideres. Derfor opmålte landets amter og kommuner de offentlige vandløb herunder drænudløb. Her kunne det konstateres, at et betydeligt antal drænudløb er placeret så lavt, at de nødvendigvis må være dykkede i lange perioder.

Det er i strid med de principper, som rapporten anviser for dræninger. En stikprøve foretaget af KTC for nylig i en række vandløb viser, at omkring halvdelen af drænudløbene er placeret mindre end 30 cm over regulativmæssig bund – nogle endda under. Disse dræn er i alvorlig risiko for at sande til.

Opmålingerne dengang viste i øvrigt også, at mange vandløb var overuddybede, hvilket er i strid med vandløbsloven. Måske er det forklaringen på, at mange dræn er lagt for dybt.

KTC kan derfor anbefale, at kommunale og tidligere amtskommunale data inddrages - også kommunal viden om lokale forhold. Det vil være et godt supplement til rapportens lærebogsprincipper og give et retvisende billede af de faktiske forhold. Lokalt vil nogle typer mindre vandløb hurtigt kunne sande til eller gro til, hvis grødeskæring helt droppes. Men det rejser igen spørgsmålet, om det er en kommunal opgave at modvirke dette.

Læren må derfor være, at grødeskæring så vidt muligt skal undgås set ud fra et snævert miljømæssigt perspektiv.

COST-BENEFIT

Kommunerne bruger hvert år en kvart milliard kroner på at skære grøde til næsten ingen verdens nytte, skal man tro rapporten. Kun en beskeden forøget dyrkningssikkerhed og negativ effekt på vandmiljøet får man for pengene. 

Ifølge rapporten gennemføres grødeskæring udelukkende med henblik på at forbedre afvandingen. I gennemsnitsår og tørre år er der et minimalt afdræningsbehov på de vandløbsnære landbrugsjorder. Og i våde år er afstrømningen så stor, at grødeskæring ikke hjælper nok. Kan det så overhovedet betale sig at skære grøde?

Da udgiften til vandløbsvedligeholdelse som bekendt påhviler kommunerne og ikke ejerne, ved vi ikke, om det kan betale sig. Det er derfor endnu en god grund til at indføre brugerbetaling, som KTC tidligere har foreslået. Så ville der kun blive skåret grøde, hvis der er økonomi i det.

Eller man kunne provokerende foreslå, at man i stedet for at skære grøde, forærede pengene til de, der ejer vandløbene. Det ville have miljøet som sikker vinder, og måske også vandløbenes ejere?

I hvert fald giver rapporten endnu en gang KTC anledning til at pege på, at vandløbsloven trænger til en revision. En mere gennemtænkt lov med nye muligheder for klog udførelse og finansiering af grødeskæring er tiltrængt. 

(Dette indlæg blev bragt første gang i Altinget.dk, den 1. juni 2016)

RAPPORTENS KONKLUSIONER

1. Grødeskæring tjener udelukkende dyrkningsinteresser

2. Grødeskæring har en begrænset virkning.

Her kommer nogle uddrag:

Op mod 75 % af grødeskæringerne, har ringe effekt på vandstanden (under 20 cm).

En vandstandssænkning på 20 cm eller mindre vil ofte være utilstrækkelig til at sikre vandafledningen fra de vandløbsnære arealer i perioder med megen nedbør 

Genvækst af grøden er afgørende for, hvor længe effekten af en grødeskæring varer.

der er en effekt på vandstanden i 22 dage efter skæringen.

Genvæksten er størst i de vandløb, der skæres hyppigst

I gennemsnitsår og tørre år er nettonedbøren negativ i juni-juli, og der er derfor et minimalt afdræningsbehov på de vandløbsnære landbrugsjorde i disse måneder og derfor sjældent behov for grødeskæring, især i Østdanmark

(Rapporten er et resultatet af ministerens ekspertudvalg)

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Bragt i

Teknik & Miljø - Juni/Juli 2016

Relaterede sider

  • 3 hurtige til faggruppeforpersonen
  • KTC Nyhedsbrev maj 2025
  • Teknik & Miljø - Maj 2025
  • Kredsmøde i Kreds Sjælland
  • Grønt lederskab i stærkt fællesskab
  • Teknik & Miljø - April 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - April 2025
  • KTC Nyhedsbrev april 2025
  • KTC nyhedsbrev marts 2025
  • Teknik & Miljø - Februar 2025 LÆS ONLINE

Faglige emner

KTC Foreningen

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt