Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341392 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Gladsaxe har mere end  miljø med i tasken
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
20. november 2015 - 8:00
FRA MYNDIGHED TIL SERVICEPARTNER

Gladsaxe har mere end miljø med i tasken

Miljøtilsynet i Gladsaxe Kommune har succes med at gå nye veje. Nu skal det ikke kun være myndighed, men også en servicepartner, der spørger og lytter efter virksomhedens vækstambitioner og behov for fx arbejdskraft.

Der er fokus på erhvervsservice og samarbejde med virksomhederne i kommunerne. Og Gladsaxe er ingen undtagelse. Byrådet ønsker flere arbejdspladser og et stærkt erhvervsliv og har vedtaget en strategi for vækst – Levende By i Vækst. 

En del af strategien er, at kommunen skal give virksomhederne fremragende service. I 2015 har kommunen fokus på service i myndighedsarbejdet. Det skal være smidigt for virksomhederne at få tilladelser, godkendelser m.v. fra kommunen samtidig med, at loven selvfølgelig bliver overholdt. 

- Kommunen har mange kontakter til virksomhederne. I Gladsaxe undersøger vi, om det personlige møde, som et miljøtilsyn er, kan bruges som indgang til at give virksomheden bedre service og hjælp til at få den rigtige arbejdskraft og hjælp til vækst. Det tror vi giver effekt på bundlinjen, siger erhvervsudviklingschef Freja Ludvigsen fra Gladsaxe Kommune.

Virksomhederne i centrum

På tilsynet spørger kommunens miljømedarbejdere bredt ind til virksomhedens situation og deres planer for fremtiden, efter den miljømæssige del af tilsynet er på plads. 

Det er sådan set ikke noget nyt, men nu er medarbejderne meget opmærksomme på, om der er noget kommunen kan hjælpe virksomheden med. Det bringer opgaver hjem til kolleger i forvaltningen eller en formidling af personlig kontakt, så virksomheden hurtigt og nemt får adgang til den rigtige viden i kommunen. Hvis virksomheden fx har brug for nye medarbejdere og ønsker det, kan miljømedarbejderen sætte den i kontakt med en kollega i jobcenteret.

Når samtalen er i gang, oplever miljømedarbejderne ofte, at virksomheden gerne vil fortælle, og kommunen får mulighed for at komme tidligt ind i processen med fx en byggetilladelse. Det giver ofte en bedre proces, hvor sagsbehandleren kan have dialog med virksomheden om lovkrav mv., inden  virksomheden tager beslutninger og måske de første skridt.

Jobcenteret er med på miljøtilsyn

Ting bliver ofte nemmere, når man mødes og taler sammen, frem for at det foregår på skrift. Det gælder også virksomheders mulighed for at bruge Jobcenter Gladsaxes tilbud. Der er mange regler på området, som kan være uoverskuelige.

Når miljømedarbejderen aftaler tid for tilsyn med virksomheden, spørger de, om virksomheden ønsker, at en repræsentant fra kommunens jobcenter kommer med og fortæller om deres tilbud. Det siger de fleste virksomheder ja tak til.

- Det er en fordel at komme med rundt og se virksomhedens produktion. Så forstår jeg virksomhedens behov og kan fortælle om præcis det tilbud, som understøtter virksomhedens forretning, fortæller Carsten Krüger, virksomhedskonsulent fra Jobcenter Gladsaxe.

EKSEMPLER PÅ EMNER, SOM MILJØMEDARBEJDERNE TAGER OP UD OVER MILJØ

• Jobrotation, dvs. mulighed for vikardækning, når virksomheden sender medarbejdere 
på kursus.

• Energibesparelser, fx tilbud om at deltage i Gladsaxes erhvervsnetværk 
KlimaKlar og energisamarbejde med kommunen.

• Planer om at udvide - rekruttering af medarbejdere, proces omkring byggetilladelse mv. 

• Industriel symbiose - kan virksomhederne bruge hinandens restprodukter? 

• Hjælp til at finde vej i erhvervsfremmesystemet.

• Små dagligdagsting som affald smidt på vejen, ødelagt gadelampe, pleje af P-arealer.
 

Idé opstod i tværfagligt team

Ideen om det udvidede tilsyn er opstået i Gladsaxe Kommunes tværgående team med repræsentanter fra afdelingerne i By- og Miljøforvaltningen og Jobcenter Gladsaxe. 

Teamet har til opgave at udvikle prototyper for nye måder at udføre sagsbehandling på. Prototyperne testes af kollegerne i afdelingerne for erhvervsservice, byplan, byggesag, miljø, vej og park og i jobcenteret. Efter testperioden opsamler teamet erfaringerne og virksomhedernes reaktioner, og prototypen bliver justeret efter, hvad der giver mest værdi for virksomheden i forhold til tidsforbruget i kommunen. 

Teamet har bevidst arbejdet med, hvordan de møder virksomhederne på en måde, der fremmer vækst. De arbejder i dag efter et sæt værdier: 

• Vi går i dialog og gør os umage for at få et godt samarbejde med værdi for virksomhederne.

• Vi siger ikke nej til en ansøgning, men kommer med alternative løsninger, hvis nødvendigt.

• Vi stiller vores faglige viden til rådighed og hjælper virksomhederne, så de lettere kan opfylde de krav, vi stiller.

• Vi koordinerer sagsforløbene, så de bliver smidige og effektive for virksomheden.

• Vi gør det let for virksomhederne at rekruttere arbejdskraft og skabe vækst.

To kasketter – kontrol og service

Når kommunens miljømedarbejdere afslutter et tilsyn, gør de sig umage med at afstemme forventninger med virksomheden, så der er klare aftaler om, hvem der gør hvad. Hvis de får en opgave med hjem, som fx at få rettet en skæv gadelampe, fjernet henkastet affald eller pleje af P-arealer, er det vigtigt for kommunens troværdighed, at de følger op og giver besked tilbage til virksomheden.

Når samtalen er i gang, oplever miljømedarbejderne ofte, at virksomheden gerne vil fortælle, og kommunen får mulighed for at komme tidligt ind i processen med fx en byggetilladelse.

Men det kræver noget, at gå på besøg med to kasketter på. Det er vigtigt, at miljømedarbejderne er meget tydelige med, hvornår samtalen handler om kontrol af miljøforholdene, og hvornår den handler om kommunens tilbud om at være med i et energiprojekt, samarbejde med jobcenter mv. Det vil være meget uheldigt, hvis kontaktpersonen på virksomheden bliver i tvivl om, hvad de skal gøre, og hvad de kan vælge.
 

Positiv tilbagemelding

Det er afgørende, at den nye måde at føre tilsyn på giver mening og mere værdi for virksomhederne. Derfor spørger kommunen, hvad virksomhederne synes om det nye tilsyn. Deres svar bruges til at justere indsatsen. På spørgsmålet om i hvor høj grad virksomhederne anbefaler, at Gladsaxe Kommune fortsætter med miljøtilsyn, der handler om mere end miljø, svarer indtil nu 90 procent, at de anbefaler det. 

- Virksomhedernes positive tilbagemelding fortæller mig, at vi skal videre ad den vej, siger erhvervsudviklingschef Freja Ludvigsen.

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Maria Bukhave - P006408 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

Miljømedarbejder

Maria Bukhave - P006408

Gladsaxe Kommune - 3460

Relaterede sider

  • Niras webinar om PFAS
  • Input til temaer og form på en mulig PFAS-konference i 2025
  • VE-rejseholdet inviterer til online frokostmøde d. 20. marts 2024 kl. 12:00 - 13:00.
  • Nye rapporter om PFAS
  • Emner til dialogmøder mellem Miljøstyrelsen og de kommunale spildevandsmedarbejdere
  • Nyt kvalitetskriterie for PFAS-stoffer i spildevand
  • Ny hjemmeside på mst.dk om solceller og grundvandsbeskyttelse
  • Høring over udkast til bekendtgørelse om forbud mod import, salg og anvendelse af brandslukningsskum, der indeholder PFAS, på øvelsespladser
  • Invitation til PFAS konference
  • To nye rapporter om PFAS i slam

Faglige emner

Klima, energi og ressourcer
Miljø og grundvand
Miljø og grundvand›Miljømyndighed

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt