Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341418 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
20. september 2015 - 9:00
Fra myndighed til facilitator

Flere krav til nutidens byggesagsbehandlere

Nutidens sagsbehandlere skal både mestre myndighedsrollen og være procesorienterede for at samarbejde med virksomheder om vækst. KTC faggruppen Byggelov udsender i efteråret et materiale om de skærpede kompetencekrav.

Erhvervslivets vækst er i fokus. Kommunerne er naturlige medspillere, og der er særligt i de seneste år iværksat og gennemført mange både gode og konstruktive tiltag, der skal hjælpe virksomhederne på vej. I den forbindelse er der i mange kommuner etableret ”Én indgang/Erhvervsservice”, der skal hjælpe og guide virksomheden igennem de mange kommunale led, der ofte bringes i spil i forbindelse med for eksempel en udvidelse.

Byggeri er et af de områder, der er vækst- og værdiskabende. Det er derfor afgørende, at den kommunale byggesagsbehandling indgår som et naturligt og medskabende led, når en virksomhed ønsker at bygge.

Et vigtigt parameter, der typisk bringes i spil, når der tales vækst og service over for virksomheder, er sagsbehandlingstiden. Samtidig oplever vi dog, at en god proces og forudsigelighed i sagsbehandlingen, herunder en aftalt tidsramme, oftest er det der 
betyder allermest. 

Der er flere forudsætninger for en god proces. En af de vigtigste er, at kommunen kommer tidligt ind i dialogen med virksomheden omkring eventulle udviklingsønsker. Hvis virksomhederne først kommer til kommunen for at søge godkendelser, når der er lagt meget konkrete planer, har det ofte den ulempe, at der kan være problemer i forhold til fx. planloven, miljøloven eller andet, som vi er nødt til at påpege. Dermed kommer kommunen til at fremstå som ”paragraf-ryttere”, uanset vores intention er præcis den modsatte. 

En tidlig dialog om en virksomheds ønsker om udvikling gør det muligt at afstemme forventninger og sætte nødvendige tiltag i værk, så projektet kan realiseres inden for en aftalt tidsramme. Derved undgår man unødig frustration, negative oplevelser og unødigt spild af ressourcer. 

Så det er helt afgørende for en fremdrift, at både kommuner og virksomheder ser hinanden som samarbejdspartnere med en tæt og naturlig dialog fra idé til færdigt projekt.

Hvor det tidligere var de tekniske forhold, der var i fokus i sagsbehandlingen, er det nu begreber som rimelighed, fornuft, vækst og værdiskabelse, der vægtes som væsentlige parametre.

Rimelig og fornuft vægtes højt

Byggesagsbehandling handler som udgangspunkt om at sikre sundhed og sikkerhed i byggeriet. Ligesom det handler om, at der i forbindelse med byggearbejder tages hånd om vores kulturarv og vores fysiske miljø m.v. – til samfundets bedste. 

Opgaven og ansvaret for at være myndighed ligger fortsat i byggesagsbehandlingen, men samfundets forventninger til byggesagsbehandlingen er imidlertid under løbende forandring. Hvor det tidligere var de tekniske forhold, der var i fokus i sagsbehandlingen, er det nu begreber som rimelighed, fornuft, vækst og værdiskabelse, der vægtes som væsentlige parametre. Herudover har ansøgeren, der tidligere var mere autoritetstro, i dag en forventning om at være berettiget til en forhandling om de vurderinger og afgørelser, der træffes i kommunen. 

En myndighed er ikke længere en autoritet, som dømmer ja eller nej. I dag er myndighedsfunktionen mere at ”sætte scenen”, at facilitere processen, at konsultere projektet og at guide ansøger og projekt gennem de regulerende, 
juridiske betingelser. Etablering og videreudvikling af begrebet ”Én indgang/Erhvervsservice” i mange kommuner understreger netop kommunens rolle som facilitator.

Byggesagsbehandlerens rolle er i takt med udviklingen ændret fra at være egentlig myndighed til i stedet at være dialog- og sparringspartner i byggeprocessen. De forskellige lovgivninger skal stadig overholdes, men der er en dialog om muligheder inden for gældende lovgivning.

Stærkere personlige kompetencer

Den ændrede myndighedsrolle stiller krav om flere og andre kompetencer hos byggesagsbehandleren, der med en uddannelsesmæssig teknisk baggrund, nu skal lægge en vis afstand til den traditionelle faglighed, og i stedet bruge helt andre færdigheder i byggesagsbehandlingen. Byggesagsbehandleren skal således kunne bringe de tekniske kompetencer i spil på en helt ny måde.

Mange byggesagsbehandlere falder helt naturligt ind i den nye rolle, fordi de samtidig med den tekniske tilgang, besidder de nødvendige personlige kompetencer, der skal til for at ”kunne dialogen”, være medskabende og yde virksomhederne god service. Andre byggesagsbehandlere vil typisk have brug for at styrke de mere personlige kompetencer, så de bliver bedre til at kommunikere og til at møde virksomhederne i deres ståsted.

Den traditionelle myndighedsrolle er således under pres, og alt tyder på, at facilitator-rollen, vil være bærende i den fremtidige byggesagsbehandling. 

Dette må vi tage ad notam, både når vi rekrutterer nye medarbejdere, og i vores videreudvikling af den nuværende medarbejderstab.

Hjælp til kommuner

Som en hjælp til kommunerne arbejder KTC faggruppen Byggelov på et materiale, der vil indeholde en beskrivelse af den ændrede myndighedsrolle og et oplæg til stillingsopslag for byggesagsbehandlere med de ”nye” kompetencer m.v.. Materialet forventes udsendt til kommunerne i løbet af efteråret 2015.

DABYFO, der sammen med COK har sammensat en egentlig uddannelse for byggesagsbehandlere i 3 moduler, har stort fokus på, at uddannelsen naturligvis skal følge med udviklingen af byggesagsbehandlerens rolle. Og der er derfor allerede ændret i uddannelsens modul 2, så den nu også omfatter temaet ”Byggesagsbehandlerens nye myndighedsrolle – fremtidens myndighedsrolle”. 

Herudover er der sammensat et nyt og særskilt kursus, der specifikt har fokus på den nye myndighedsrolle og hvor der trænes kommunikationsforståelse. Kurset hedder ” Fra gatekeeper til playmaker i Teknik og Miljø”. Læs evt. mere på www.cok.dk

Som nævnt indledningsvis, har rigtig mange kommuner allerede stort fokus på samarbejdet med virksomhederne, og dermed også fokus på en ændret myndighedsrolle. 

Alt peger hen imod, at denne udvikling vil fortsætte, og at byggesagsbehandlerens fremtidige rolle vil være langt mere procesorienteret end hidtil. Byggesagsbehandlernes kompetencer skal derfor nødvendigvis kunne matche dette behov.

 

Log ind for at kommentere

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Maj 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Maj 2025
  • Hvordan får vi den lokale byggebranche klar til bæredygtigt og cirkulært byggeri?
  • EU's energikrav banker på døren
  • Teknik & Miljø - April 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - April 2025
  • Omfattende ny viden om biobaserede byggematerialers potentialer er nu tilgængelig
  • Teknik & Miljø - Februar 2025 LÆS ONLINE
  • Grænsekrydsende planlægning
  • Teknik & Miljø - Februar 2025

Faglige emner

Byg og Bolig

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt