Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341407 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
20. juli 2016 - 8:00
Fremtidens energi og forsyning

Fire skarpe til ministeren

Det glæder energi-, forsynings- og klimaministerLars Chr. Lilleholt, at kommuner arbejder sammen og på tværs af forsyningssektorer. Her svarer han på fire skarpe spørgsmål om effektiviseringer, affald, forbrændingsanlæggenes fremtid og udviklingen inden for energi.

1) EFFEKTIVISERING OG HURTIG UDVIKLING

SPØRGSMÅL

På KLs Teknik & Miljøkonference i Aalborg i april talte ministeren om stordriftsfordele og effektivisering, men også om sikring af borgernes penge ud fra den tilgang, at de ligger bedst i borgernes lommer.

Hvorledes harmonerer hensynet til borgernes penge med en meget hurtig udvikling?

SVAR

- Jeg ser ingen modsætninger mellem yderligere udvikling af forsyningssektorerne og effektiviseringer, som kommer forsyningskunderne til gode. Tværtimod. Som jeg også nævnte på KL’s konference, viser analyser, at der er potentiale for at effektivisere forsyningssektorerne. Jeg vil igen gerne understrege, at det skal ske under hensyn til en fortsat høj forsyningssikkerhed og andre hensyn som fx miljø og sundhed. Det ligger mig meget på sinde. Men det ligger mig også meget på sinde, at hverken private husholdninger eller virksomheder skal betale mere for forsyningsydelserne end nødvendigt.

2) FORBRÆNDINGSANLÆGENES FREMTID?

SPØRGSMÅL

Når målene om genanvendelse (i ressourcestrategien) er nået, hvad er så tanken, at der skal ske med forbrændingsanlæggene? 

Hvorledes sikres en hensigtsmæssig afvikling af de langsigtede samfundsmæssige investeringer, der ligger i forbrændingssektoren?

 

SVAR

- Det er ikke forventningen, at den samlede affaldsmængde til forbrænding ændrer sig det store i forhold til i dag – selv på lidt længere sigt, og det selvom der bliver genanvendt i langt større grad. Der vil også fremover være behov 
for en vis forbrændingskapacitet i Danmark. Jeg ser derfor ikke for 
mig, at alle forbrændingsanlæg skal lukke, heller ikke selvom vi øger konkurrencen i forbrændingssektoren. Tværtimod er det min klare forventning, at kapaciteten i affaldsforbrændingssektoren i et frit marked stille og roligt vil tilpasse sig affaldsmængderne.

3) HVORDAN SKAL VI TILSKYNDE INVESTERINGER I FOSSILFRI ENERGI?

SPØRGSMÅL

Hvordan ser ministeren sin egen rolle i at optimere investeringer på tværs af kommuner og selskaber, så de bliver fossilfri? 

Hvilken rolle mener ministeren, at affaldsselskaberne skal spille ift. at nå målene om genanvendelse, når deres egen interesse ligger i at brænde affaldet, så de kan udnytte kapacitet i deres forbrændingsanlæg? Hvilke incitamenter skal skubbe på den udvikling?

 

 SVAR

- Det glæder mig, at flere kommuner samarbejder på tværs af både kommuner og forsyningsarter. Det er positivt, at vi ser øget samarbejde på tværs af forsyningssektorer og kommuner. Min rolle er at sikre en klog og fornuftig omstilling af vores energisystem ved at afgifts- og tilskudssystemet tilskynder til investeringer i fossilfri energi der, hvor det bedst kan betale sig. 

Kommunerne og deres affaldsselskaber er forpligtede til at overholde affaldshierarkiet, når de håndterer affald. Affaldshierarkiet prioriterer genanvendelse over forbrænding, og kommunerne må jo derfor slet ikke brænde affald, som kan genanvendes. Det er jeg også sikker på, at de selv er opmærksomme på. 

Regeringen ønsker, at affaldet behandles der, hvor det sker mest effektivt og innovativt. Jeg mener, at en øget konkurrence i affaldsforbrændingssektoren vil kunne føre til mere genanvendelse, fordi de mange innovative virksomheder, vi har, vil sørge for at anvende affaldet på den måde, hvor det giver bedst mening. Det er bl.a. derfor, at regeringen ønsker at øge konkurrencen i affaldsforbrændingssektoren, ligesom det vil føre til højere effektivitet og dermed lavere og mere ens priser for husholdninger og virksomheder. 

4) METODE SÆTTER EN STOPPER FOR UDVIKLINGEN

SPØRGSMÅL

Hvad er status på arbejdet med beregningsmodellen for de samfundsøkonomiske konsekvenser? Pt. sættes der en stopper for udbygning med Vedvarende Energi pga. beregningsmetoden, hvor effekten af de pt lave naturgaspriser stopper yderligere udbygning. 

Hvordan sikres en langsigtet udvikling, når brændstofpriser varierer som nu? 

Hvordan vil en samlet Forsyningsstrategi sikre (de nødvendige) helhedsbetragtninger på den samlede forsyningssektor?

SVAR

- Den grønne omstilling fremmer vi i stedet gennem afgifts- og tilskudssystemet. Regeringen har derfor nu foreslået at fjerne PSO-omkostningen 
fra el-regningen. Det vil fx stille varmepumperne betydeligt bedre. 

Det primære formål med den samfundsøkonomiske vejledning er at sikre, at investeringerne er samfundsøkonomisk hensigtsmæssige ud fra de givne energi- og teknologipriser. Her har jeg igangsat en analyse af gældende rammevilkår for fjernvarmesektoren, heriblandt de samfundsøkonomiske beregningsforudsætninger.

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Energi -, forsynings- og klimaminister
Lars Chr. Lilleholt

Bragt i

Teknik & Miljø - Juni/Juli 2016

Relaterede sider

  • KTC nyhedsbrev marts 2025
  • Kystbeskyttelse eller havneareal
  • Niras webinar om PFAS
  • Velkommen til Svendborg
  • Ledige vandløbs- og kyststillinger i Vordingborg Kommune
  • Krav til oplysninger ved anmodninger om kommunale fællesprojekter
  • Definition af "enighed" i forhold til en kystbeskyttelsesansøgning
  • KTC ÅRSMØDE 2024 - TILMELDINGEN ER ÅBEN
  • Blå flag havne - Søger inspiration
  • Erosion/skade på kyst - Akut risiko for personsikkerhed og bygninger

Faglige emner

Teknik & Miljø

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt