Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341441 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
19. januar 2015 - 0:00

Fik ejendomscenter op at køre på kun seks måneder

På kun et halvt år har Svendborg Kommune skabt et ejendomscenter – og dermed gennemført den største ændring af organisationen siden kommunalreformen. Et overblik over personale, bygninger og økonomi har været første prioritet i turboplanlægningen af det nye center, som er blevet taget godt imod af brugerne.

I Svendborg Kommune har vi som andre kommuner haft et ejendomscenter i kikkerten gennem flere år. Både i 2008 og 2010 mislykkedes forsøgene, men tanken modnedes lige så stille.

Ejendomscenteret blev derfor taget op for tredje gang som en del af økonomiaftalen for 2013, hvor hele foråret blev brugt til et større analysearbejde og en høring i organisationen. Det mundede i slutningen af juni ud i en byrådsbeslutning, der virkelig fik sat gang i hjulene: Ejendomscenteret skulle være klar til start den 1. januar 2014.

Kunsten at skabe et nogenlunde overblik

Med den korte tidsfrist på kun et halvt år blev arbejdet sat på fuldt gear fra dag ét. Vi fik nedsat et sekretariat på fire medarbejdere på fuld tid fra de forskellige direktørområder. Og sammen med direktøren og centerchefen gik de i gang med det arbejde, der skulle udføres for at have et køre-klart ejendomscenter kort tid efter. Højest på dagsordenen stod det at skabe nogle vigtige overblik over personalet, bygningerne og økonomien.

Personalet

Det var et omfattende arbejde at nå rundt omkring det kommende personale til ejendomscenteret. Opgaven var på sin vis ganske konkret, men det var en lidt sværere øvelse at placere de medarbejdere, som havde delte arbejdsfunktioner.

Nogle medarbejdere løste således både tekniske og pædagogiske opgaver, og da vi ikke var interesserede i at varetage opgaver med et pædagogisk indhold i ejendomscenteret, overtog vi medarbejderne. Ejendomscenteret skulle løse tekniske opgaver.

Bygningerne

For at sikre nærheden til vores brugere opdelte vi vores bygningsmasse i distrikter. Vi tog udgangspunkt i de data, som vi havde, men opdelingen viste sig at blive et større puslespil. Der var ganske enkelt ikke et praktisk et-til-et forhold mellem placeringen af bygningerne, deres størrelser og det tilknyttede personale, men vi endte i seks geografisk opdelte distrikter og to specialiserede: Idrætsområdet og social- og ældreområdet kræver specialviden både i forhold til bygningerne og brugerne.

Vi har siden været nødt til at justere lidt på distrikterne, blandt andet fordi der helt ind i foråret 2014 dukkede bygninger op, som vi ikke kendte til.

Økonomien

Økonomien viste sig at være den hurdle, som trak flest tænder ud – og vi er endnu ikke ved vejs ende. Dannelsen af centeret faldt uheldigt sammen med et kommunalvalg, og vi er derfor stadig i gang med at udrede detaljerne.

Vi har balanceret gennem 2014 uden det fulde overblik over, hvad vi havde at gøre med. Det eneste, der lå fast, var en indbygget besparelse på to millioner kroner, som vi skulle hente på vedligeholdelsen af bygningerne. Vi har derfor været særdeles mådeholdne i vores disponeringer gennem hele 2014, men regner med at have det fulde overblik i starten af 2015.

Et ejendomscenter til brugerne

Allerede under implementeringen af ejendomscenteret blev der sat ord på visionen for centeret. Høringsfasen havde gjort det tydeligt, at der særligt blandt skolelederne var kritiske røster imod dannelsen, fordi de så pedellerne og rengøringspersonalet som en integreret del af skolens liv.For at lykkes gik vi derfor målrettet efter at få en god dialog med skolerne og brugerne i øvrigt.

Omsat til praksis betød det, at vi holdt møder med vores brugere allerede under implementeringen. På det tidspunkt havde vi ikke svar på alle spørgsmål, men vi ville gerne vise, hvor langt vi var, og hvilke overvejelser vi havde gjort os om opgaven, vores værdier mm. Til gengæld var vi meget mere konkrete på de hen ved 40 samarbejdsmøder, vi holdt med skoler, institutioner og andre i løbet af 2014. Her gav vi hver gang en ganske kort præsentation af ejendomscenteret og drøftede også, hvad der havde været godt, udfordringer og muligheder ved ejendomscenteret.

De mange input fra møderne betyder, at vi har en særdeles god fornemmelse af, hvad vores brugere forventer af os. Og vi har justeret vores organisation derefter og i samarbejde med repræsentanter for de forskellige fagområder. For da først beslutningen om et ejendomscenter var truffet, var der stor opbakning fra alle, og vi får løbende positive tilkendegivelser for vores arbejde.

Vi må derfor sige, at vi er blevet taget godt imod, og det sætter vi stor pris på. Ellers ville vi ikke være lykkedes så godt med den største organisationsændring i Svendborg Kommune siden kommunalreformen.

Et ejendomscenter med det hele

Ejendomscenteret i Svendborg Kommune er en ’all in’-model og omfatter blandt andet:

Rengøring
Teknisk service
Ind- og udvendig vedligeholdelse
Nybygninger, tilbygninger, ombygninger og renoveringer
Veje (drift, myndighed, nyanlæg og trafiksikkerhed)
Grønne områder (drift af grønne områder, skove, natur, strande og badevand)
Havne
Færger
Sundfart
Kollektiv trafik
Kørselskontor
Kantiner
Rådhusbetjente
Administration af sociale og almene boliger
Udlån, udlejning og forpagtning af kommunal ejendom
Leje af anden ejendom
Køb og salg af ejendom
Forsikring og risikostyring
Lagerstyring af inventar
Kommunale biler
Beredskab og indsatsledelse

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Sandra Christensen

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Maj 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Maj 2025
  • Hvordan får vi den lokale byggebranche klar til bæredygtigt og cirkulært byggeri?
  • EU's energikrav banker på døren
  • Teknik & Miljø - April 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - April 2025
  • Omfattende ny viden om biobaserede byggematerialers potentialer er nu tilgængelig
  • Teknik & Miljø - Februar 2025 LÆS ONLINE
  • Grænsekrydsende planlægning
  • Teknik & Miljø - Februar 2025

Faglige emner

Byg og Bolig

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt