Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341397 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
17. november 2020 - 11:00

Ejendomsafdelingerne - afgørende for krisehåndteringen

Siden corona-pandemien kom til Danmark, har de kommunale ejendomsafdelinger haft en kæmpe opgave med at forebygge smitten på landets skoler, daginstitutioner og andre offentlige institutioner. Mange medarbejdere har været involveret og er gået til opgaven med stort engagement. Centralisering af ejendomsopgaverne har vist sig at være en fordel i en krisesituation.
 

KTC Faggruppen for Kommunale Ejendomme indsamler eksempler på nye krav og løsninger i byggeriet efter Corona – både i forhold til måden, vi bygger på og bruger bygninger på.

Kender du til gode eksempler, kan du dele dem her.

 

Ejendomsafdelingerne spiller en meget stor rolle som støttefunktion for resten af den kommunale organisation, og det er bare blevet endnu tydeligere under corona-krisen. Det fremgår af en snak med ejendomscheferne for Hillerød, Køge og Silkeborg Kommune.

Rengøring har altid været en vigtig del af ejendomsdriften, men faren for at blive smittet med corona-virus har sat øget fokus på hygiejne og gjort rengøring og afspritning af kontaktflader fuldstændig essentiel.

- Rengøringen er og bliver den vigtigste opgave nu, vurderer ejendomschef Karen Dilling fra Hillerød. Uden den ville alle de kommunale tilbud lukke på en dag.

Det var en kæmpe opgave at organisere rengøringen efter de nye retningslinjer fra sundhedsmyndighederne, og det blev ikke nemmere af, at retningslinjerne løbende blev ændret. Hvad der gjaldt den ene dag, gjaldt ikke nødvendigvis den næste. Derfor måtte rengøringslederne løbende udarbejde nye planer, og rengøringsassistenterne arbejde på nye måder og ofte nye steder. Samtidig skulle der tages hensyn til, at også rengøringsmedarbejdere skulle gå hjem, hvis de var i en særligt udsat gruppe.

Alt i alt en kolossal planlægningsopgave i en kommune, hvor man ikke bare har et par gulve, der skal vaskes, men en ejendomsportefølje på flere hundredetusinde kvadratmeter. Da landet genåbnede i april, blev det nødvendigt at udvide kapaciteten. F.eks. blev der i Hillerød ansat knap 40 nye rengøringsmedarbejdere ”overnight” med hjælp fra bl.a. Jobcentret.

- Tidligere var rengøring en lidt usynlig ydelse, men fordi vores medarbejdere har været nødt til at gøre rent og desinficere i dagtimerne, er det blevet meget mere synligt for alle, hvor stor en opgave det er, forklarer sektionsleder Janne Wolff fra Hillerød.

 
"Uden rengøring ville alle de kommunale tilbud lukke på en dag. "
Karen Dilling, Hillerød Kommune
 

Organisering og styring

I både Hillerød, Køge og Silkeborg Kommune er hovedparten af ejendomsopgaverne samlet i én afdeling.

- Corona-krisen underbygger det, som vi godt vidste i forvejen - at det er en stor fordel for en kommune at centralisere ejendomsområdet. For det giver professionalisme og overblik og gør os endnu bedre til at løse vores opgaver, ikke mindst i en krisesituation, siger ejendomschef Giulia Lorenzen fra Køge Kommune og fortsætter:
- Samtidig oplevede jeg, at den del af kommunens rengøring, der er udliciteret til private, var mere udfordret af corona-situationen end vores egen del.

Corona-krisen har også vist, hvor vigtigt det er at have både planlæggende og udførende medarbejdere, mener ejendomschef Lene Søgård fra Silkeborg Kommune:

- Da det brød løs, var der nogen, der bare gik i gang. Men i stedet for at skoleledere og tekniske servicemedarbejdere selv begynder at køre i Silvan og købe håndvaske, er det meget bedre, at en ingeniør skaber et samlet overblik over opgaven og får det organiseret på en smart måde. De planlæggende medarbejdere er vigtige i dagligdagen, men absolut også i en krisesituation, siger Lene Søgård.

- Jeg oplevede, at ledelse og styring var en væsentlig brik i, at det lykkedes at håndtere situationen, både i kommunens centrale kriseberedskab og internt i ejendomsafdelingen, tilføjer Karen Dilling.

 
"Corona-krisen underbygger det, som vi godt vidste i forvejen - at det er en stor fordel for en kommune at centralisere ejendomsområdet. "
Giulia Lorenzen, Ejendomschef, Køge Kommune
 

Rum og afstand

En stor opgave for ejendomsafdelingerne under corona-krisen var at justere de fysiske rammer ude på ejendommene, så det blev mere sikkert og nemmere at holde afstand for personale, børn og andre brugere. Der skulle på kort tid opsættes håndvaske foran skoler og institutioner, indretningen af rum og lokaler skulle ændres, og der skulle opsættes afstandsmarkeringer, afspærringer mm.

Nogle steder var det nødvendigt at finde mere plads ”ude i byen”, og blandt andet blev der lejet spejderhytter og klubhuse til daginstitutioner. Der skulle også etableres faciliteter, som gav pårørende mulighed for at komme på besøg på plejecentre og botilbud, da der blev åbnet op for det. Det indebar ansøgning om tilladelse fra byggeog brandmyndigheder og opsætning af telte eller ”drivhuse” ved ejendommene.

 
"Ejendomsafdelingerne består af praktiske mennesker, der får ting til at ske. Derfor er det ikke så mærkeligt, at specielle opgaver, som ikke rigtigt kan placeres andre steder, lander hos os."
Karen Dilling, Hillerød Kommune
 

Spritruten

Smittefaren medførte et stort behov for værnemidler, og også her kom flere ejendomsafdelinger til at spille en central rolle. Der skulle skaffes overblik over situationen, leverancerne fra producenterne skulle sikres, der skulle opbygges et lager, og der skulle løbende køres værnemidler ud til de kommunale arbejdspladser – ”sprit-ruten” som et vittigt hoved døbte den.

Flere steder kom driftsmedarbejdere fra det grønne område til at køre værnemidler ud. Det hang bl.a. sammen med, at de har tilladelse til at køre med kemikalier, men det skyldes nok også en anden ting:

- Ejendomsafdelingerne består af praktiske mennesker, der får ting til at ske. Derfor er det ikke så mærkeligt, at specielle opgaver, som ikke rigtigt kan placeres andre steder, lander hos os, siger Karen Dilling.

Sektionsleder Christiane Zibrandtsen fra Hillerød tilføjer: - Medarbejderne var fleksible, iderige og totalt løsningsorienterede, for nu skulle der ”reddes liv”. Vi oplevede både stort sammenhold internt i vores gruppe og på tværs af afdelingerne. Det er fedt at mærke, når organisationen rykker sammen og får ting til at ske.

 

Kriseberedskabet

I både Hillerød, Køge og Silkeborg kommune var ejendomschefen med i kommunens centrale beredskabsgruppe sammen med øvrige chefer på øverste niveau. Beredskabsgrupperne mødtes ofte med henblik på at koordinere ”slagets gang” på tværs af afdelingerne og sikre den nødvendige kommunikation til borgere, forældre og pårørende.

En anden vigtig opgave i beredskabsgrupperne var at afklare de seneste retningslinjer fra sundhedsmyndighederne - indtil videre er der kommet over 150 - og at træffe beslutning om, hvordan retningslinjerne skulle tolkes og eksekveres

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Chefkonsulent
Lars Høier
Hillerød Kommune

Bragt i

Teknik & Miljø - November 2020

Relaterede sider

  • Teknik & Miljø - Maj 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - Maj 2025
  • Hvordan får vi den lokale byggebranche klar til bæredygtigt og cirkulært byggeri?
  • EU's energikrav banker på døren
  • Teknik & Miljø - April 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - April 2025
  • Omfattende ny viden om biobaserede byggematerialers potentialer er nu tilgængelig
  • Teknik & Miljø - Februar 2025 LÆS ONLINE
  • Grænsekrydsende planlægning
  • Teknik & Miljø - Februar 2025

Faglige emner

Byg og Bolig

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt