Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341397 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
21. august 2017 - 8:00
Den Østjyske Millionby

Dystre udsigter for østjysk natur

Den Østjyske Millionby fortsætter med at vokse støt og roligt, men det er desværre en usammenhængende udvikling. Hvis der ikke kommer en national og overordnet planlægning, har det dystre udsigter for de østjyske natur- og landskabsmæssige værdier.
 
 

Diskussioner om Den Østjyske Millionby fokuserer oftest på bilkøer og tabt arbejdstid på grund af fragmentarisk planlægning, men en overset og glemt debat handler om millionbyens naturværdier.

Den millionby, som strækker sig fra Kolding i syd til Randers i nord, er et resultat af en lang række enkeltstående beslutninger, som stort set alle er taget med et meget lokalt sigte. Hvis de tilbageværende naturværdier i den østjyske vækstregion skal sikres, kræver det dog en overordnet planlægning.

Det er måske vanskeligt for de enkelte østjyske kommuner at se gevinsterne ved et fremtidigt bæredygtigt og regionalt naturnetværk, men ulemperne ved den nuværende laissez-faire politik er endnu nemmere at at få øje på. Den nord-syd gående jyske livsnerve, som trækker vækst- og byudviklingen, skærer nemlig istidslandskabets øst-vest gående ådale og vandsystemer midt over.

 

Mislykket forsøg på at beskytte naturen i Østjylland

I 2006 forsøgte daværende miljøminister Connie Hedegaard og hendes folk i Miljøministeriet at sætte fokus på fænomenet Den Østjyske Millionby. Herved søgte de også at etablere en overordnet planlægning og beskyttelse af den østjyske natur.

Deres agenda var for det første at bevæge sig mod en mere differentieret planlægning, der afspejlede de stigende forskelle i udvikling mellem et vækst-, et hæng-på- og et udkantsdanmark. Et andet vigtigt mål var at igangsætte en koordineret planlægningsindsats, der kunne begrænse den store udbygning af virksomheder langs E45 i Østjylland samt at sikre landskabelige kvaliteter og en synlig forskel mellem ’by’ og ’land’. Midlet til at opnå dette var et såkaldt dialogprojekt mellem de 18 østjyske kommuner samt repræsentanter fra regionsrådene og ministerier.

Dialogprojektet om en overordnet planlægning løb imidlertid ud i sandet allerede tre år senere. Man fik udarbejdet en række rapporter og en samlet anbefaling med nogle overordnede retningslinjer for by- og landskabsudviklingen i den østjyske vækstregion. Sammenfatningens anbefalinger var klare, og forsiden af folderen var prydet med et diagram for Danmarks nye millionby.

Både ministerier og kommuner var principielt enige om, at såkaldte ”værdifulde landskaber” [i] Østjylland skulle holdes fri for vækst, og at man skulle undgå korridordannelse langs motorvejene. Istidslandskabets karakteristiske ådale skulle udgøre hovedstrukturen i det regionale naturnetværk, og byvæksten skulle koncentreres omkring morænelandskabets flader. Det kommunale selvstyreprincip, den interne konkurrence kommunerne imellem og uenighed om den fremtidige infrastrukturudbygning lukkede dog for bestræbelserne på at komme videre med planlægningen af Danmarks anden millionby.

 

Lokale og kortsigtede vækststrategier

Tidligere miljøminister Connie Hedegaards ambitioner om, at planlægningen skulle være helhedsorienteret og i respekt for naturen, miljøet og landskabet, ser desværre ud til at have været og til fortsat at være underlagt de østjyske kommuners lokale og kortsigtede vækststrategier.

Trekantområdet har en velfungerende lufthavn og arbejder sammen om at styrke deres industriklynge, mens de drømmer om en udvidelse af Hærvejsmotorvejen, der kan gøre området til et bindeled mellem Midt- og Vestjylland og resten af Europa. Business Region Aarhus har arbejdet for egen lufthavn og en forbindelse over Kattegat, der vil hægte regionen på København. Aarhus og Trekantsområdets interesser er derfor modstridende, og der er ingen incitamenter til at hjælpe konkurrenten på vej. Resultatet er, at den fælles forpligtelse til at sikre kommende generationers oplevelse af de østjyske ådales enestående skønhed og naturværdier er skubbet i baggrunden.

 

 
Vejle set fra syd med Grejsdalen i forgrunden. Den nye parcelhusudstykning til venstre i billedet følger anbefalingerne i rapporten om landskabsforholdene Østjylland: Frihold ådalene for byudvikling. Det har man ikke altid gjort. Heller ikke i Grejsdalen.
 

Forståelsen af byer og landskab skal revideres

Den manglende kommunale iver efter en overordnet planlægning af et sammenhængende Østjylland er dog ikke bare et forvaltningsmæssig spil eller en kamp om lokal selvbestemmelse.

Den Østjyske Millionby er en uhåndterlig udfordring for både bykonger, byplanlæggere og almindelige borgere, fordi en samlet vision for regionen fordrer en udvidet eller anderledes forståelse af, hvad en by er, og hvad der definerer et centrum. Hvis drømmen om en østjysk millionby skal vækkes til live som en fælles vision, skal de østjyske kommuner i gang med at komplementere hinanden. De skal dyrke deres oplagte forskelle i stedet for i vid udstrækning at konkurrere på de samme faktorer.

De gamle købstæders roller som egnscenter for et fast opland skal revideres, og den traditionelle relation mellem bebyggelse og landskab skal gentænkes. Især det sidste forhold kræver omtanke, fordi bosætning og mobilitet ikke længere styres efter faste hierarkier af servicecentre. Ankerpunktet for moderne menneskers livsinteresser – arbejde, bolig, sundheds- og dagsinstitutioner, rekreative landskaber, sportsfaciliteter, indkøbsmuligheder – ligger nødvendigvis ikke længere i centrum af de historiske købstæder.

 

 

Nationalt ansvar

Det grundlæggende problem ved det overordnede samarbejde i Østjylland er, at nord-syd-livsnerven i Den Østjyske Millionby skærer istidslandskabets øst-vest-gående ådale og vandsystemer over. Den beskyttelse af naturområder, som Fingerplanen har været garant for i hovedstadsområdet, er derfor ikke mulig i Østjylland.

Der skal en helt anden netværksbaseret forståelse af byer og landskaber på banen. Det kort- og landskabsanalysemateriale, som By- og Landskabsstyrelsen i sin tid fik udarbejdet, er et rigtigt godt udgangspunkt for det videre arbejde med at udvikle en fremsynet regional landskabsplan for Østjylland. På grund af den særlige stedbunde by- og landskabsudvikling i Østjylland ligger ansvaret for at sikre den østjyske natur derfor i sidste ende i de overordnede nationale hænder.

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Arkitekt, professor
Tom Nielsen
Arkitektskolen Aarhus
Arkitekt, MAA og Ph.d.
Boris Brorman Jensen

Bragt i

Teknik & Miljø - August 2017

Relaterede sider

  • Generalforsamling og netværk om Friluftsliv
  • Landskabsanalyser viser muligheder og sparer penge
  • Teknik & Miljø august 2016
  • Nyt partnerskab skal hjælpe dansk natur
  • Park og landskab – og et nyt grundlag
  • Teknik & Miljø - August 2015
  • Administration af naturbeskyttelseslovens § 24

Faglige emner

Natur og overfladevand›Landskab

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt