Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341409 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
11. marts 2021 - 16:35

Digitale kanaler inddrager flere borgere mere overfladisk

Nye grupper deltager på digitale platforme og møder, men den demokratiske deltagelse risikerer at blive tyndere. Ekspert i borgerinddragelse, Anne Tortzen, gennemgår faldgruber og fordele.
 

Kommunale chefer og udvalgsformænd betræder nyt land, når de live svarer på borgeres spørgsmål fra chats, e-mails eller facebook-kommentarer. Digitale borgermøder er blevet kommunernes svar på borgerinddragelse under pandemien, men hvad gør de ved demokratiet?

Ekspert i borgerinddragelse og ph.d. Anne Tortzen peger på fordele og ulemper, som hun har fundet ved at studere digital inddragelse i byerne Reykjavik og Barcelona, der har lang erfaring med digital inddragelse. Overordnet forklarer hun, at kommunerne når bredere ud, men den demokratiske dialog risikerer at blive tyndbenet.

-Det lader sig gøre at inddrage borgerne digitalt, og kommunerne har mulighed for at nå ud til flere. For eksempel med borgerbudgetter via en digital platform, hvor borgerne kommer med forslag til, hvilke projekter byen skal bruge penge på, siger Anne Tortzen, der driver Center for Borgerdialog. Hun har også skrevet bogen Demokratisk fornyelse, hvor hun undersøger nye former for inddragelse i fire europæiske storbyer.

 

Den brede, men tynde deltagelse

Anne Tortzen forklarer, at det digitale format sænker gennemsnitsalderen.

-Man får fat i de travle børnefamilier, der er vant til at kommunikere digitalt og kan deltage, mens børnene er hjemme. Og det hægter ikke de ældre af. Danskere op til 70 år er f.eks. trygge ved Facebook. De engagerede finder ud af at kommunikere på de kanaler, der er til rådighed.

Alligevel advarer hun om at gå for meget op i tal. For demokratisk deltagelse handler ikke kun om, hvor mange der lytter – måske sporadisk - til et digitalt borgermøde eller skriver i en chat.

-Pas på med kun at tænke i, hvor mange der deltog, frem for hvad der kom ud af den digitale dialog. Forskning viser, at den demokratiske deltagelse ofte bliver tynd. Hvor mange borgere fik nye indsigter, og hvor mange forbandt sig med hinanden?

Anne Tortzen kalder det en balance mellem kvantitet og kvalitet.

-Du får en større bredde, men ofte ikke så dybe, forpligtende dialoger på selve mødet. Til gengæld er det nemt for deltagerne at fortsætte digitalt efter møderne. Derfor kan det godt betale sig at tænke i en blanding af fysiske og digitale møder, når der er tale om længere processer.

 
"Følelser, empati og forståelse for hinanden kan være svært at aktivere digitalt"
Anne Tortzen
 

Teknik og miljø egner sig til digitale møder

Nogle emner egner sig bedre end andre til digitale borgermøder, men Anne Tortzen peger på teknik-, plan- og miljøområdet som oplagt. Her giver det god mening at vise kort og fotografier af steder og veje.

-Det virker godt at bede folk vise på kort, hvor de føler sig utrygge, eller hvor de ønsker en bedre overgang på en vej.

Omvendt kan ømtålelige emner være bedre at mødes ansigt til ansigt om. Som hvordan kommunen afgør sociale sager eller passer på ældre.

-Der er det en god idé at have føling med hinanden. Følelser, empati og forståelse for hinanden kan være svært at aktivere digitalt, siger Anne Tortzen.

 

Styr debatten stramt

Digitale borgermøder gør det nemmere at styre debatten, men stiller også store krav til ordstyreren.

-På fysiske borgermøder dominerer enkeltpersoner ofte. De sætter sig så dybt ind i sagerne, at de kan afholde andre borgere fra at sige noget. Men det er nemmere at styre debatten digitalt, hvor facilitatoren vælger spørgsmål fra chatten eller mails. Man kan se bort fra uvedkommende spørgsmål.

Til gengæld kan tonen spidse til, når deltagerne ikke sidder over for hinanden. Eller nogen kan tabe interessen.

-Facilitatoren skal styre bevidst og sikre en god tone. Alt det, der ligger i kropssproget, misser man, og facilitatoren kan ikke bevæge sig rundt i rummet og mærke stemningen. Desuden er det sværere at aktivere deltagerne digitalt og få dem til at holde ved. Så risikerer man den tynde deltagelse.

Endelig peger Anne Tortzen på, at digitale møder giver borgerne mere indblik i den politiske proces.

- Det er let at optage mødet og lægge det ud på nettet, så borgerne kan orientere sig i mødet. Og det er nemt at vise, hvor forslagene befinder sig i den politiske proces.

 

Digital inddragelse skulle modvirke mistillid

  • Byerne Reykjavik og Barcelona er langt fremme med at inddrage borgere via digitale kanaler. Det bunder i mistillid efter finanskrisen og korruptionssager
  • Siden 2010 har borgerne i Reykjavik haft mulighed for digitalt at fremsætte og stemme om forslag til byens udvikling. I 2012 lancerede byen desuden digitale borgerbudgetter, som i 2019 havde 12 procent af borgerne som aktive deltager

 

Kilde: Anne Tortzen, forfatter til bogen Demokratisk Fornyelse

 

 

Islandsk erfaring: kvalificér forslagene

Digitale platforme giver kommunen en nem adgang til at ’crowdsurfe’ borgernes idéer og forslag – og det kan være fristende. Reykjavik har arbejdet med digitale platforme siden 2010 og har erfaret, at det kræver ressourcer i organisationen at få kvalificeret borgernes forslag. I Reykjavik blev teknik- og miljøudvalget overbebyrdet, da man fra starten lovede, at politikerne ville behandle hver måneds mest populære forslag.

-De skabte høje forventninger, men havde ikke nok kapacitet i det politiske og administrative system. Man skal kunne tage de input, der kommer, men det skal ikke være en brainstorming på nettet. Så bliver der overload, siger Anne Tortzen og forklarer, at Reykjaviks teknik- og miljøudvalg ikke kunne overskue processen, da det havde 80 idéer i kø.

Hun advarer mod at skabe en illusion om, at borgerne får alle input behandlet.

-Det nytter ikke at sige ’kom med idéen, så behandler vi den. Ofte vil der være modstridende interesser og regler, hvis nogen vil skabe en legeplads eller en park. Derfor bør man supplere med yderligere dialog med borgerne.

 

Fem råd om digital inddragelse

  • Gør formålet klart: Vil I involvere flere borgere eller udvikle relationen mellem politikere, borgere og administration?
  • Overvej, om I vil lægge eksisterende borgerinddragelse over på nye kanaler eller bruge dem til nye former for samskabelse. Vil I give borgere mulighed for at være mere aktive?
  • Lad være at falde for teknologi. Digitale inddragelseskanaler er ikke et tryllemiddel, der ændrer alt.
  • Politikere og administration skal være klar til at samarbejde med borgerne
  • Digital inddragelse kan sjældent stå alene, men bør ofte suppleres med traditionel inddragelse

 

Kilde: Ph.d. Anne Tortzen, leder af Center for Borgerdialog

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Freelancejournalist
Thomas Bjerg
redaktionen.dk

Bragt i

Teknik & Miljø - Marts 2021

Relaterede sider

  • Det er vigtigt, at vi når i mål med omstillingsplanerne
  • Teknik & Miljø - November 2023 LÆS ONLINE
  • Henning og tilsynsholdet hjælper virksomheder med at blive grønnere
  • KTC Nyhedsbrev - december 2021
  • Ja tak! Gerne et klimavalg mere
  • Viden, der deles, er viden, der virker
  • KTC Faggrupper skaber værdi for kommunerne
  • Klimakrisen skal løses lokalt - og på tværs
  • Vinderne af Teknik & Miljøs læserundersøgelse er fundet

Faglige emner

KTC Foreningen›Magasinet TEKNIK & MILJØ

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt