Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341400 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Leder Teknik & Miljø 0 0
Twitter LinkedIn
20. marts 2018 - 12:38

Dataansvarsforordning - et nyt bureaukratisk tiltag?

I 2016 vedtog Europa-Parlamentet, efter fire års forhandlinger, databeskyttelsesforordningen med ikrafttræden til maj 2018.
 

Staten og KL har de seneste par år arbejdet på højtryk for at gøre kommunerne klar til implementering, men det er først nu, at vi reelt bliver ”konfronteret” med forordningen.

Groft sagt ligner den på mange måder de regler, vi kender i dag. Men den stiller også nye krav. Vi vil få et større ansvar for opbevaring og brug af persondata, herunder oplysninger om adresse, e-mail, telefon mv. Borgere vil få udvidede rettigheder til at vide, hvad der sker med deres data og Datatilsynet vil få bedre og skærpede håndhævelsesmuligheder, med langt højere bødestraf til følge.

I kommunerne er det tekniske område nok ikke det, der bliver hårdest ”ramt”. Men det ændrer ikke på det faktum, at vores medarbejdere og systemleverandører skal leve op til kravene i forordningen.

Selvom bl.a. KL har udarbejdet en lang række skabeloner til procedurer og aftaler, skal vi i kommunerne tænke os rigtig godt om, når vi registrerer og bruger data i det daglige arbejde.

For at effektivisere og øge servicen arbejder vi målrettet på, at borgerne, leverandører og kommuner aktivt og nemt kan registrere og få adgang til data. Teknologien udvikler sig hastigt, informationsmængden øges, og vi distribuer og bruger data på kryds og tværs af systemer og fagområder som aldrig før.

Data og sammenstilling af data kan med moderne teknologi anvendes til formål, som kun fantasien sætter grænser for. Heldigvis er der mest tale om sammenstillinger, der er til gavn og glæde for de fleste, men desværre ser vi også eksempler på det modsatte, hvor datasæt bliver brugt meget uheldigt, og måske endda direkte kriminelt

 
"Data og sammenstilling af data kan med moderne teknologi anvendes til formål, som kun fantasien sætter grænser for"
 

Hver eneste lille oplysning kan fortælle noget om, hvem du er. Oplysninger om hvor du bor, hvad du interesserer dig for, hvilken affaldsbeholder du har valgt, om du har en kolonihave eller sommerhus om du har klaget til kommunen osv. osv. Tilsyneladende uskyldige oplysninger, men som i de forkerte hænder kan bruges aktiv til noget som du måske ikke syntes, er i orden.

På den måde handler Databeskyttelsesforordningen om mere end blot personfølsomme oplysninger, som vi kender fra ”gamle dage”. Den handler også om retten til selv at bestemme, hvad viden om os selv skal bruges til.

Så selv om forordningen opleves som endnu et bureaukratisk tiltag, så handler det jo - når alt kommer til alt - også om at borgerne kan stole på og har tillid til, at vi kan håndtere informationer og data sikkert og korrekt.

Der er dog stadig mange spørgsmål om, hvordan vi reelt skal overholde og føre den meningsfuldt og smidigt ud i praksis. Der ligger et stort arbejde forude.

Jeg tror, vi skal bruge forordningen som en kærkommen lejlighed til at se på, hvordan vi registrerer og bruger data – både i dag og i fremtiden.

Kort sagt, få ryddet op i data og skabt klare retningslinjer for, hvordan vi arbejder med data fremover. Noget som vi altid skal have fokus på – forordning eller ej.

Det handler om aftaler, arbejdsgange, procedurer og kultur. Det handler kort sagt om digital ledelse.

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Flemming Kortsen - P001954 - Slagelse Kommune - 5240s billede

Centerchef

Flemming Kortsen - P001954

Slagelse Kommune - 5240

Bragt i

Teknik & Miljø - Marts 2018

Faglige emner

Digital forvaltning›Lovstof›EU lovgivning

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt