Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341303 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Denne side er kun gemt som kladde, og er skjult for alle andre. Du kan redigere indholdet ved at klikke på rediger, eller udgive indholdet ved at klikke på Publicér.
15. oktober 2015 - 14:03

KTC: Miljøindsatser går tabt i ny vandsektorlov

DEBAT: Regeringens nye forslag til vandsektorloven er en hæmsko for samarbejdet mellem kommuner og vandselskaber. Og så er det til stor skade for miljøet, skriver tre formænd fra Kommunalteknisk Chefforening.

Af Søren Gais Kjeldsen, Michael Damm og Flemming Lehbert Sørensen
Hhv. formand for KTC, formand for KTC-faggruppen Miljø og grundvand og formand for KTC's spildevandsfaggruppe

Kilde: Altinget.dk, den 9.10.2015

Det nye forslag til vandsektorloven ser kun på besparelser ét sted, mens merværdi og synergi for borgerne og miljøet ved fælles tiltag næsten er forsvundet.

Det bør også fremadrettet være muligt, at opnå samfundsmæssige miljøgevinster ved samarbejde mellem forsyninger og kommuner.

Det er dog glædeligt, at det med forslaget til en ændring af vandsektorloven er helt entydigt, at vandselskaberne er forpligtiget til at gennemføre de miljømål, byrådet har fastlagt – i form af tillæg til målene.

Kravet om, at et særligt effektiviseringskrav, også på miljømål, betyder, at forslaget til en ny vandsektorlov skyder helt ved siden af det politiske forlig fra foråret. Dermed taber både vandsektoren og samfundet.

Forslaget vil uden tvivl give en dårligere samfundsøkonomi for indsatsen i forhold til klimatilpasning og i forhold til vandplanområdet, samt reducere den ønskede teknologiudvikling.

KTC vil derfor anbefale, at miljømål fortsat undtages fra effektiviseringskrav, eller at miljømål indgår som en del af de omkostninger vandselskabet ikke kan påvirke, og som derfor skal friholdes fra effektiviseringskrav.

Miljøtiltag under pres
Det fremgår af bemærkningerne til nr. 18 (ny formulering af vandsektorloven § 8), at de nuværende miljø- og servicemål erstattes af regler om tillæg til væsentlige omkostninger og tiltag, der gennemfører statsligt eller kommunalt fastsatte eller godkendte mål. Det fremgår, at det er hensigten, at tillæggene skal være omfattet af effektiviseringskrav. Det er her, problemet opstår.

Overordnet kan effektiviseringskravet betyde en forsinkelse eller en forringelse af miljøindsatsen, fordi selskaberne prioriterer anderledes. Det er ikke i overensstemmelse med forligsteksten, som siger, at formålet med vandsektorloven er en regulering, der understøtter, at krav til miljø, sundhed og forsyningssikkerhed kan fastholdes.

Hertil kommer, at der er en række miljømål, som det ganske enkelt ikke giver mening at underlægge effektiviseringskrav. Lovforslaget betyder således, at miljøtiltag bliver sat under pres. 

Effektivisering forudsætter, at der er et effektiviseringspotentiale, og det er ikke altid tilfældet. For eksempel er indsatsen for grundvandsbeskyttelse overvejende at indgå dyrkningsaftaler med landmænd. Det kan ikke effektiviseres, da der ikke er tale om almindelig forhandling på et frit marked, men derimod en præcis værdifastsættelse i overensstemmelse med erstatninger i henhold til miljøbeskyttelsesloven, vejloven og hvile-i-sig-selv-princippet.

Aftalerne skal således afspejle værditabet og må ikke være hverken højere eller lavere end dette.

Fra vandselskab til kommune
Hvis miljømål underlægges effektiviseringskrav, kommer det enkelte vandselskab i en situation, hvor de skal prioritere mellem for eksempel skovrejsning og renovering af et vandselskab. Der vil derfor ofte ske en nedprioritering af miljøet til fordel for driften.

Hvis kommunens miljømål ikke kan indfries, kan konsekvensen være, at der hældes opgaver og udgifter over på kommunerne. Det kan for eksempel ske, hvis kommunen bliver nødt til at gennemføre påbud i forhold til grundvandsbeskyttelse, fordi vandselskaberne ikke har opnået en frivillig aftale, da de mangler ressourcer som følge af effektiviseringskrav. Det betyder, at samfundet ikke får en besparelse, men at opgaverne kan blive overført fra vandselskaberne til kommunerne. 

Vi kan ikke se af Deloittes evaluering, at der skulle være et effektiviseringspotentiale i miljømål.

Deloitte fremførte i sin evaluering af vandsektoren, at prisloftregulering ikke giver incitamenter til at holde igen med investeringerne i anlæg, men sagde samtidig, at en relativt begrænset del af investeringerne er rettet mod miljøet. Det er en væsentlig detalje, da der tilsyneladende senere er sket en sammenkobling af konklusioner vedrørende service- og miljømål og de fysiske anlæg.

Adskil miljø og økonomi
Det er således ikke økonomiske argumenter, der fremføres, for at miljømålene skal indgå i den økonomiske ramme. Deloitte finder frem til, at et stort antal ansøgninger om dækninger af omkostninger til miljømål afvises på grund af administrative barrierer, blandt andet af ressourcemæssige årsager i Forsynings­sekretariatet (p (Deloitte p 169).

Konsekvensen er, at næsten halvdelen af vandselskaberne vurderer, at de vil blive tvunget til at reducere miljøindsatsen, efterhånden som de bliver presset af effektiviseringskravene (Deloitte p 170). Selvom udgangspunktet for disse undersøgelser er, at forsyningssekretariatet har svært ved at vurdere miljø- og servicemål fra vandselskaberne, så understreger resultaterne, at miljømål netop ikke bør være en del af den totaløkonomiske ramme, da det vil være med til reducere miljøindsatsen. 

I konflikt med forårets forlig
Ovenstående viser, at effektiviseringskrav til miljøtiltag i forslag til vandsektorlov ikke er i overensstemmelse med formålet med vandsektorloven og oplægget til forligsteksten, nemlig at kravene til miljø, sundhed og forsyningssikkerhed fastholdes og vandsektoren rummer et effektiviseringspotentiale, som skal udnyttes til gavn for forbrugerne og miljøet.

KTC foreslår derfor, at miljømålene fortsat undtages fra effektiviseringskrav. Alternativt foreslås, at miljømålene indgår som omkostninger vandselskabet ikke kan påvirke, og som derfor skal friholdes fra effektiviseringskrav.

Effektiviseringskravet er, som det er udformet i den nye vandsektorlov, en hæmsko for samarbejdet mellem kommuner og vandselskaber – og så er det til stor skade på miljøet. Det kan ikke være i samfundets interesse. 

Log ind for at kommentere

Værktøjer

Primære faneblade

  • Vis(aktiv fane)
  • Redigér

Relaterede sider

  • KTC Nyhedsbrev maj 2023
  • Information fra møde i KL’s Teknikerkontaktudvalg
  • KTC Nyhedsbrev, november 2022
  • KTC Nyhedsbrev - oktober 2022
  • Ny kommunikationskonsulent i KTC Sekretariatet
  • Ny bestyrelse i KTC Kreds Syddanmark
  • Ny formand i Faggruppen for Miljø og Grundvand
  • Tilmeldingen til KTC ÅRSMØDE 2022 er åben!
  • Tilmeldingen til KTC ÅRSMØDE 2022 er åben!
  • Faggruppen for Forsyning, Energi og Ressourcer søger formand

Faglige emner

KTC Nyheder

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt