Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341429 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
20. januar 2015 - 8:00
Permeable belægninger

Mens vi venter på næste skybrud

Skybrud og monsterregn kan skade vores infrastruktur, og derfor arbejdes der på flere fronter med løsninger, som skal ruste Danmark til bedre at håndtere de enorme vandmængder. Permeable belægninger er en af dem.

De senere års skybrud har øget belast­ningen på de danske afløbssystemer. Både boligejere, kommuner og forsik­ringsselskaber mærker konsekvensen af den voldsomme nedbør.

Der bliver arbejdet på at løse udfor­dringerne på flere fronter med fokus på trafikale udfordringer og boligområder i byerne.

Vandet siver igennem vejen

En mulig løsning er såkaldte permeable belægninger, som tillader nedsivning og forsinkelse af regnvand, så vandet ledes væk fra fx veje og pladser og ikke er til gene for trafikken. For mange kommuner vil permeable belægninger ofte være en god løsning for at klima­sikre veje og pladser, da en stor del af de egnede arealer er ejet af kom­munerne. Det kan dreje som om asfalt til veje og betonbelægninger på fx parkeringspladser.

- Permeable belægninger til håndte­ring af ekstremregn, som vi fx oplevede i juli 2011, har et stort potentiale. Dette kommer især til udtryk i den tætte by, hvor størsteparten af byens underlag er befæstet med traditionelle belægnin­ger. Her er en af udfordringerne driften, som kræver særlige forholdsregler. Det skidt, som regnvandet vasker af byens overflader samt fx organisk materiale fra løvfældende træer og buske, stopper de åbne porer i de permeable belæg­ninger og reducerer deres evne til at dræne regnvandet. Reduceres infiltrati­onsevnen for meget, skal belægningen oprenses, forklarer Thomas Pilegaard Madsen, faglig leder på Teknologisk Institut.

Støj og vand skal være fra vejen

Teknologisk Institut leder et projekt, Klimavejen, hvor partnerne udvikler og dokumenterer et vejsystem, som både skal være støjdæmpende og bortdræne og magasinere vand fra såvel alminde­ligt regnvejr som fra skybrud. Løsnin­gen er en videreudvikling af de tekno­logier kendt fra allerede eksisterende drænasfalter. Projektpartnerne vil bl.a. undersøge teknologiske muligheder for at optimere materialesammensætnin­gen for at forøge asfaltens levetid.

- Asfalten har nogle udfordringer: Der vil med tiden ophobe sig snavs, som vil tilstoppe hulrummene og reducere både dræningsevne og støjdæmpende egenskaber. Den udfordring skal vi have løst ved fx at udvikle tilpassede drifts­strategier. Derudover er der udfordrin­ger omkring vintertjeneste som fx tøsalt­ning, siger Thomas Pilegaard Madsen.

Rensning af vejvand er også en cen­tral problemstilling. Vand fra vejene er per definition forurenet, så det er vig­tigt, at det overvejes, om der kan gives tilladelse til, at vandet fra veje nedsives det pågældende sted. Der findes endnu ikke et nationalt gældende regelsæt, som beskriver håndteringen af vejvan­det, og det er derfor op til de enkelte myndigheder at sætte rammerne for håndtering af vejvandet.

Permeable belægninger er blot én løsning ud af en lang række. Det vigtigste budskab er, at der ikke er én ”universel” løsning, som klarer alle udfordringer, men at det er en god ide at kombinere flere forskellige løsninger i et samspil.

Løsninger i et samspil

Permeable belægninger er blot én løs­ning ud af en lang række. Det vigtigste budskab er, at der ikke er én ”univer­sel” løsning, som klarer alle udfordrin­ger, men at det er en god ide at kom­binere flere forskellige løsninger i et samspil. Inden man vælger løsninger, skal man vurdere, hvilken type regn­vand der skal håndteres. Er det vand fra tage, fortove, pladser eller veje? Skal vandet renses først? Og hvor løber regnvandet hen, når der kommer sky­brud? Det vil gøre håndteringen både på offentlige og private arealer mere robust og samtidig sikre, at de enkelte anlæg kan klare både hverdagsregn, kraftig regn og skybrud.

- Nedsivning i græsarealer er den mest simple løsning til at håndtere regnvand. En anden mulighed er at etablere et regnbed i offentlige arealer eller på privat grund. Regnbedet er en fordybning i et græsareal med planter, der kan tåle varierende vandstand. Regnvandet fra taget kan fx ledes til regnbedet via flotte vandrender, og løsningen bliver derfor både synlig og dekorativ, og ofte vil biodiversiteten også fremmes det pågældende sted, siger seniorkonsulent på Teknologisk Institut, Hanne Kjær Jørgensen.

Løsningen er billigere end at an­lægge en faskine i jorden. Hvis man al­ligevel beslutter at anlægge en faskine, så kan man evt. lægge en membran i bunden af faskinen og etablere en håndpumpe, så vandet kan bruges til fx havevanding.

BioWater – det moderne gadekær

Der er de sidste år udviklet flere nye løsninger, hvor regnvandet bruges som ressource. Fx er der i projektet ”BioWa­ter”, som er finansieret af RealDania i Klimaspring regi, ved at blive udviklet et ”moderne gadekær”, hvor biodi­versiteten fremmes samtidig med, at anlægget kan klare forskellige typer vand. I projektet ”Byer i Vandbalance” er der etableret vejbede, dvs. regnbede i vejarealet, der udover at forsinke overfladevand fra veje også virker som trafikchikaner.

På Klimaskolen i Roskilde er der ud­viklet – og demonstreret – et soppebas­sin til børn, hvor regnvandet bruges til leg og læring. Vandstanden i bassinet er 12 cm, som er en passende dybde for en barnegummistøvle. Bassinet tøm­mes efter max 24 timer for at undgå stillestående vand.

Grønne tage er også i fremgang, og der eksperimenteres med grønne vægge. Merværdien i forbindelse med brugen af regnvand er i centrum, og fx eksperimenteres med, at den grønne væg samtidig anvendes som støjskærm i tæt trafikerede områder.

Overvejelser inden valg af løsningen:

• Hvilken regn skal løsningen håndtere? Er det fx hverdagsregn, dimensions-givende regn eller skybrud?

• Hvor stort skal volumen af løsningen være for at håndtere den ønskede regnmængde? Og er nedsivnings-arealet tilstrækkelig stort?

• Hvordan er jordbundsforholdene? Hvor hurtigt nedsiver regnvandet?

• Hvor er grundvandsstanden?

• Overholdes afstandskrav til bygninger, skel, recipienter og boringer?

• Skråner terrænet væk fra bygning?

• Skal der være overløb til eksisterende kloak?

• Hvilke interessenter er der? Hvordan kan borgerne involveres i løsningen? Måske har de gode idéer?

• Økonomi for anlæg og drift af klima-tilpasningsløsning i forhold til risiko?

Og husk altid at:

• Kontakte en autoriseret kloakmester for at få en forsvarlig afpropning

• At få en nedsivningstilladelse hos kommunen

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Centerchef
Dorthe Mathiesen
Centerchef, Teknologisk Institut
Ulrik Hindsberger

Relaterede sider

  • Lavenergihuse holder hvad de lover
  • Droner registrerer ejendomme
  • 3 hurtige til faggruppeforpersonen
  • Teknik & Miljø - Maj 2025
  • Teknik & Miljø - April 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - April 2025
  • Teknik & Miljø - Februar 2025 LÆS ONLINE
  • Konferencen Natur & Miljø 2025
  • Teknik & Miljø - Februar 2025
  • Teknik & Miljø - Januar 2025 LÆS ONLINE

Faglige emner

Natur og overfladevand

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt