Gå til hovedindhold
Hjem

Dine genveje

Høringer der mangler dine svare

Du har ingen ubesvarede høringer.
Se flere

Mine høringer

Din rolle: Høringsindmelder

TEST høring som er ny

Høringens status: Godkendt og lukket

Afgiv/rediger svar
0 341441 Høring
Se flere

Dine netværk

Ingen netværk

Nye Kommentarer

24. marts 2020
Hej Frederik
Af Thomas Christen...
24. marts 2020
Vi har fuldstændig de samme
Af Magnus Hauch - ...
24. marts 2020
Vi har anskaffet os en tablet
Af Axel Frederik M... (ikke efterprøvet)
Se flere

Nyt indhold

Der findes ikke noget nyt
Se flere
  • KTC
    • Om KTC
    • Fundament og værdier
    • Mission og vision
    • Vedtægter
    • KTC Bestyrelse
    • KTC Kredse
    • KTC Sekretariatet
    • Medlemskab af KTC
    • KTC Arrangementer
    • Presse
    • Samarbejdspartnere
    • Virksomhedsoplysninger
    • About KTC (english)
    • Hjælp
  • Faggrupper
    • KTC Almene boliger - ALM
    • KTC Byggelov - BYG
    • KTC Digital forvaltning - DFO
    • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
    • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
    • KTC Ledelse - LED
    • KTC Miljø og Grundvand - MIG
    • KTC Natur og Overfladevand - NOV
    • KTC Planlægning - PLA
    • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
    • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
    • Vejledning til KTC Faggrupper
  • Aktiviteter
    • KTC ÅRSMØDE
    • Magasinet Teknik & Miljø
    • Nyheder
    • Digitale netværk
    • Kalender
    • Natur & Miljø-konference
    • Nyhedsbreve
    • KTC Kredsaktiviteter
    • KTC Høringsbidrag
  • Netværk
  • Teknik & Miljø
Artikel - Artikel 0 0
Twitter LinkedIn
19. juni 2017 - 15:11
KTC om håndtering af vandløb:

De nødvendige beslutninger vil gøre ondt

Vand kræver plads. Med de klimatiske udfordringer, vi står overfor, må vi i respekt for naturlovene hjælpe hinanden med af finde arealer, som tilgodeser vandløbenes dynamik. Det er samfundsøkonomisk den bedste løsning.

I de senere år har Danmark været plaget af oversvømmelser. I byerne er der selvsagt store værdier på spil, for her bor mange mennesker. I det åbne land er det driftsikkerheden af landbrugsarealer, der er på spil. 
Oversvømmelserne er et udtryk for øgede nedbørsmængder. Samtidig er de et udtryk for, at det buffersystem, vi har haft hidtil til overskydende vand, er opbrugt. Tolerancen er blevet mindre grundet den kraftige udbygning af infrastruktur, øgede industrialisering i landbruget osv. Problemerne bliver ifølge forskerne ikke mindre, idet de forudsiger øgede nedbørsmængder og mere intensiv regn fremover. Derfor er vi pisket til at gentænke håndteringen af vand både i byerne og på landet. 

 

Tænk i helheder

Vand har fyldt meget i miljødebatten, og der er stor variation i holdningen til, hvordan vores vandløb skal administreres - lige fra, at de skal gøres dybere og bredere, til at de skal passe sig selv. 
Det er KTC’s opfattelse, at vi skal tænke i helheder og tilpasse vores omgivelser til klimaforandringerne og de ændrede nedbørsmønstre - både i byerne og i det åbne land. Vi skal forsinke eller genskabe buffersystemer for vandet, og vi skal acceptere, at vand kræver plads. Hvilket kan være svært i Danmark, hvor vi jf. Teknologirådet har planer for 1,5 gang Danmarks areal. Vi er derfor nødt til at træffe beslutninger, der vil gøre ondt.

Befæstede arealer

Nogle mener at befæstede arealer (byer og veje) er årsag til de øgede oversvømmelser afledt af vandløb. KTC anerkender, at der er en påvirkning fra befæstede arealer. Særligt i toppen af vandløbssystemerne, hvor befæstede arealer kan udgøre en stor del af oplandet. Påvirkningen fra de befæstede arealer er ofte kortvarig (få dage) og udjævnes ned gennem vandløbet.  

KTC anbefaler derfor, at hydrauliske påvirkninger prioriteres i kommunernes spildevandsplanlægning, så afstrømning fra befæstede arealer forsinkes. Forsyningsselskaberne bruger da også store summer på at forsinke vandet fx via forsinkelsesbassiner og LAR-løsninger. Desuden bruger samfundet ca. 300.000 mio. kr./år til at vedligeholde vandløbene bl.a. som kompensationen for en evt. påvirkning fra byerne.

Derudover er kravene til afstrømning fra befæstede arealer strammet væsentligt de seneste år -[MH1]  helt ned til 0,15 l/s/ha. Til sammenligning projekteres dræning til 1 l/s/ha – altså noget højere.[MH2]  Her er der måske basis for at ændre praksis. Måske kan vi få mere for pengene.

Iflg. Danmarks Statistik er ca. 10 pct. af Danmarks areal befæstet (ca. 450.000 ha). Et konservativt skøn er, at ca. 1/3 af arealet afvander inde i landet. Dvs. at der indgår afstrømning fra 150.000 ha befæstet areal i vandføringen i vandløbene. Ser vi overordnet på afstrømning på landsplan, er befæstede arealer altså nok ikke det største problem.

Det åbne land

Ca. 1.400.000 ha landbrugsjord er drænet (Dansk markdræningsguide, SEGES 2015). Drænet landbrugsjord udgør således næsten ti gange så stort et areal, som de befæstede arealer, og påvirker overordnet nok vandløbene mere.

Alligevel ønsker man øget effektiv dræning og måske endda oppumpning. Det står i skærende kontrast til de store summer, der bruges til forsinkelsesbassiner, LAR-løsninger osv. for de befæstede arealer.

Se fx på produktionssikkerheden i det åbne land. Det kan være svært/umuligt at opretholde en intensiv landbrugsproduktion i ådalene uden en pumpeløsning. Spørgsmålet er, om det samfundsmæssigt/økonomisk er bedre at tage ådalene ud af produktion eller ekstensivere dem. Så kan de også medvirke til at sikre landbrugsproduktion langs andre strækninger af vandløbet samt nedbringe risikoen for oversvømmelse af byerne nedstrøms i systemet.

Undersøgelser af stop af dræning og ekstensivering af arealer ved Sønderbæk viste bl.a., at: ”… selvom de store udsving i afstrømning ved regnskyl udjævnes, når drænene sløjfes, reduceres den samlede afstrømning i vandløbene, og visse steder ganske kraftigt jf. forløbet for Sønderbæk. Baggrunden herfor er formentlig den øgede fordampning, der initieres fra de større arealer med fugtige og vanddækkede områder. I beregningerne er der en tydelig sammenhæng mellem den reducerede afstrømning og øgningen af de vandlidende arealer. For Sønderbæk er reduktionen helt oppe på over 50 pct.”(Hydrologisk og økonomisk analyse af vandføring i vandløb, By- og Landskabsstyrelsen 2007)

Vi kunne også drøfte omkostningseffektiviteten ved afledning af vand. Et eksempel fra Ryomgård: En udstykning på 20 ha (5,3 ha befæstet) til parcelhuse skal etablere forsinkelsesbassin for 0,5-1 mio. kr., så området udleder 5 l/s under regn. Under en kilometer derfra er et lille pumpelag på 20 ha, som må udlede 50 l/s. Pumpeanlægget må altså udlede ti gange mere end byggemodningen. Det bør vel drøftes, om samfundets udgifter forrentes bedst mulig på den måde?

Muligheder i vandløbsnære arealer

KTC mener, at det generelt skal tilstræbes at forsinke afstrømningen, hvor det er muligt/økonomisk rentabelt både fra befæstede arealer og det åbne land. Derfor er det vigtigt, at arbejdet ikke kun fokuserer på forhold inden for vandløbsprofilet, men også bredes ud til de vandløbsnære arealer.

Ud over den øgede fordampning, som jo også indgår i principperne ved LAR-løsninger i byerne, udjævner vandløbsnære arealer afstrømningen, hvilket kan redde store værdier. Nedenstående figur er udlånt af Orbicon og viser, hvordan Egå Engsø udjævner vandføringen fra ind- (6 m3/s) til udløb (2 m3/s), hvilket i den givne situation hindrede oversvømmelse af et større parcelhusområde i Risskov.

Vejen frem må være samarbejde og særligt dialog, så der opnås et fælles grundlag at tale ud fra.

En lov for ådale

Spørgsmål er, hvordan gør vi det ud fra en holistisk tilgang. Det er KL’s opfattelse, at tilpasning til ændrede nedbørsmønstre handler om, at potentialer for tilbageholdelse (retention) og nedsivning af nedbør øges. Både i byerne og i det åbne land.

Landbruget har gennem tiderne opfyldt samfundets målsætning ved at inddrage mindre produktive arealer i produktion herunder marginaljorderne. Med de klimatiske udfordringer, vi står overfor, må vi i respekt for naturlovene – vand kræver plads – hjælpe hinanden til af finde de arealer, som tilgodeser vandløbenes dynamik. Det er samfundsøkonomisk den bedste løsning.

En mulighed kan være at udarbejde en ådalslov, hvor finansieringen fra forskellige planer/puljer sammentænkes, så det bliver en samlet løsning evt. med multifunktionel jordfordeling, som kompenserer landbruget samt sikrer intensiv drift på robuste arealer.

V skal gøre tingene anderledes, end i dag. Ellers bliver vi fanget af Einsteins ord: "Vanvid er at gøre den samme ting igen og igen og forvente anderledes resultater."

 

Log ind for at kommentere

Forfatter(e)

Steen Ravn Christensen - P003961 - Syddjurs Kommune - 5404s billede

Projektleder

Steen Ravn Christensen - P003961

Syddjurs Kommune - 5404

Bragt i

Teknik & Miljø - Juni/Juli 2017

Relaterede sider

  • 3 hurtige til faggruppeforpersonen
  • Teknik & Miljø - Maj 2025
  • Teknik & Miljø - April 2025 LÆS ONLINE
  • Teknik & Miljø - April 2025
  • Teknik & Miljø - Februar 2025 LÆS ONLINE
  • Konferencen Natur & Miljø 2025
  • Teknik & Miljø - Februar 2025
  • Teknik & Miljø - Januar 2025 LÆS ONLINE
  • Kommunernes svære balance i forhandlingerne i de lokale grønne treparter
  • Den Grønne Trepart - 31. januar i Sorø

Faglige emner

Natur og overfladevand

KTC

  • Om KTC
  • Fundament og værdier
  • Mission og vision
  • Vedtægter
  • KTC Bestyrelse
  • KTC Kredse
  • KTC Sekretariatet
  • Medlemskab af KTC
  • KTC Arrangementer
  • Presse
  • Samarbejdspartnere
  • Virksomhedsoplysninger
  • About KTC (english)
  • Hjælp

KTC Kredse

  • KTC Hovedstaden
  • KTC Sjælland
  • KTC Nordjylland
  • KTC Syddanmark
  • KTC Midtjylland

Samarbejdspartnere

  • Associerede foreninger
  • Nordisk samarbejde
  • Annoncører

Faggrupper

  • KTC Almene boliger - ALM
  • KTC Byggelov - BYG
  • KTC Digital forvaltning - DFO
  • KTC Klima, Energi og Ressourcer - KER
  • KTC Kommunale Ejendomme - EJD
  • KTC Ledelse - LED
  • KTC Miljø og Grundvand - MIG
  • KTC Natur og Overfladevand - NOV
  • KTC Planlægning - PLA
  • KTC Veje, Trafik og Trafiksikkerhed - VTT
  • KIMO - Kommunernes Internationale Miljøorganisation
  • Vejledning til KTC Faggrupper

Genveje

  • Nyheder
  • Om KTC
  • Kalender
  • Teknik & Miljø

KTC Bestyrelse

Henrik Seiding - P010314 - Aarhus Kommune - 5930s billede

Direktør

Henrik Seiding - P010314

Aarhus Kommune - 5930

Mads Young Christensen - P.. - Vordingborg Kommune - 5770s billede

Direktør

Mads Young Christensen - P009561

Vordingborg Kommune - 5770

Kristine Klæbel - P007912 - Albertslund Kommune - 2673s billede

Direktør

Kristine Klæbel - P007912

Albertslund Kommune - 2673

Christina Egsvang Føns - .. - Middelfart Kommune - 4525s billede

Teknik- og Miljødirektør

Christina Egsvang Føns - P001347

Middelfart Kommune - 4525

Maj Green - P003456 - Gladsaxe Kommune - 3460s billede

By og miljødirektør

Maj Green - P003456

Gladsaxe Kommune - 3460

Michel van der Linden - P004249 - Kalundborg Kommune - 4108s billede

Direktør

Michel van der Linden - P004249

Kalundborg Kommune - 4108

Peter Albeck Laursen - P003793 - Jammerbugt Kommune - 4068s billede

Direktør for Vækst og Udviklingsforvaltningen

Peter Albeck Laursen - P003793

Jammerbugt Kommune - 4068

KTC Medarbejdere

Nikolaj Ahlgreen - KTC Sekretariat - 4259s billede

Konferenceansvarlig

Nikolaj Ahlgreen

KTC Sekretariat - 4259

Anne Dyrholm - KTC Sekretariat - 4259s billede

Kommunikationskonsulent

Anne Dyrholm

KTC Sekretariat - 4259

Sine Norsahl - KTC Sekretariat - 4259s billede

Redaktør

Sine Norsahl

KTC Sekretariat - 4259

Jesper Villumsen - P009078 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretariatschef

Jesper Villumsen - P009078

KTC Sekretariat - 4259

Ann Steffensen - P008843 - KTC Sekretariat - 4259s billede

Sekretær

Ann Steffensen - P008843

KTC Sekretariat - 4259

KTC Sekretariatet

Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
E:
ktc@ktc.dk
T: +45 7228 2804
CVR: 1976 0014

Salg

Annoncebooking print:

Jesper Bækmark
Telefon: 43 24 26 77 ·
e-mail:
jb@techmedia.dk

 

Annoncebooking ktc.dk:

Sekretariatet · e-mail:
ktc@ktc.dk

 

 

 

 

 

 

KTC - Kommunalteknisk Chefforening | Sekretariatet | Godthåbsvej83 | 8660 Skanderborg | Tlf.: 7228 2804 | Kontakt